Skip to main content

De Porsche 914/8 is de versie van de 914 welke uiteindelijk nooit te koop kwam. Officieel werd deze versie 914/S genoemd, doch hij is vooral bekend geworden onder de naam 914/8.

Dit model werd in 1969 ontwikkeld. De productie bleef beperkt tot twee prototypes. Deze wagens kregen een aparte bestemming, namelijk de oranje voor ingenieur Ferdinand Piech en de zilveren voor Ferdinand Porsche. Deze laatste kreeg de wagen als cadeau aangeboden bij zijn 60e verjaardag.


Porsche 914/8 Porsche Museum [1969]

Wat was er nu zo bijzonder aan dit prototype. Globaal gezien werden de wagens op technisch vlak gebouwd op het principe van de 914/6. Het accentverschil lag op het motorisch gedeelte. De ingenieurs waren benieuwd naar de ultieme mogelijkheden van de Porsche 914 met een zwaardere motor. Hiervoor werd 3L / 8 cylinder motor van de Porsche 908 aangewend voorzien van aluminium cylinderkoppen. Onder de voorbumper werd een oliekoeler gemonteerd.

De zilveren wagen van F. Porsche was voorzien van Weber carburateurs en had een vermogen van meer dan 260 (din)PK bij 7700 t/min, terwijl de oranje versie van F. Piech een Bosch injectie had en daardoor zelfs over 300 (din)PK beschikte. Hierdoor was een top van 250 km/u haalbaar. Het was enkel de eerste wagen die een goedgekeuring ontving om op de openbare weg te rijden. Ferdinand reed er zelf ongeveer 10.000 km mee. De maximum snelheid van deze wagen bedroeg 225km/u. De wielkasten waren licht uitgebouwd om brede velgen te kunnen gebruiken. Typisch was dat de voorzetels geen hoofdsteunen hadden. De wagen van Ferdinand Porsche was voorzien van een stalen dak waarin een schuifdak gemonteerd was. De 914/8 van F. Piech had als speciaal kenmerk dubbele koplampen, waarvoor het uitklapbaar gedeelte veel breder was ontworpen.

De wagen van F.Porsche is permanent in het Porsche museum te bewonderen.