Skip to main content

Ik ben al weer een aardig aantal jaartjes lid. Maar door voortdurende detachering in het buitenland komt van een actief club leven helaas niets terecht. Eergisteren (na een pep talk van Arno) heb ik na jaren mijn 914 van stal gehaald om er een ritje mee te maken. Accu laden, starten en lopen! Helaas bleek de 914 kwaal van vastzittende remmen voor een verder avontuur een stokje te steken. Met die remmen tob ik al een tijdje maar nu is het definief fini! Muurvast. Maar de liefde was niet bekoeld en ben hem eens lekker gaan wassen en poetsen. Op die manier verken je je auto op plekjes en tot mijn opluchting was de auto door jaren van langdurige stalling niet vergaan. Het is welliswaar niet de beste maar ook niet de slechtste. Alles was nog zoals het was, zelfs het interieur rook niet muf! Deze hernieuwde kennismaking sloeg in als een bom en mijn fascinatie voor dit type auto (since 1969 toen ik er een voor het eerst zag) was weer helemaal terug.

Ik heb vandaag alle remtangen eruit gehaald om ze te reviseren. Alleen heb ik het probleem dat ik het uitstekende artikel van één van onze leden niet meer kan vinden hoe dat te doen. Ik heb me suf gezocht in mijn verhuis dozen! Wellicht hebben jullie nog een kopietje voor me? Mijn auto begon zijn loopbaan in Duitsland (1972) en werd aldaar afgeleverd te Ratingen. Wat zich daar heeft afgespeeld is onbekend. Ik weet wel dat hij In 1995 in Nederland kwam en werd opgeknapt om verkocht te worden door Carlo van Crey aan een kennis van een Bovag-collega van mij die ik regelmatig zag tijdens bestuursvergaderingen. Die kennis zag er geen brood meer in na wat technische euveltjes/tegenvallers en vekocht hem door aan mij in 1998 voor 7500 gulden. Na een rits aan kleine reparaties en een redelijke hoeveelheid kosten kreeg ik hem weer op de weg.

Tot 2003 heb ik hem zo af en toe gebruikt, maar daarna staat ie alleen nog maar stil. Daar gaat nu wat verandering in komen omdat ik nu in Frankrijk werk en ieder weekend in Holland ben. Dan heb ik de gelegenheid om stap voor stap mijn reparatie lijstje af te werken. Dat is een rechter wiellager, na succesvolle koude start niet stationair willen lopen (wel als ie warm is), stroeve gaskabel en revise van alle remtangen. En daar bovenop een grote beurt (olie, filters, etc..) omdat hij zolang al stil staat. Ik heb mijzelf tot doel gesteld om met de 914 naar Parijs (mijn werk) te gaan en hem onder de eifel toren te vereeuwigen. Ik heb wat fotootjes gestuurd om hem op de website te zetten bij de autoos van de andere leden en hoop in de toekomst wat meer tijd te vinden om akte d'presence te geven.

Met vriendelijke groet,
Dick den Drijver
Amstelveen