Skip to main content

Op de eerste foto staat de 914 waar het allemaal mee begon. Mijn vader was een jaar of 25 toen hij deze 914 kocht, hij was de tweede eigenaar. Deze auto was een 1.7 uit '70 of '71. Op de foto wast hij hem omdat hij hem wil verkopen. Op een gegeven moment was hij er flauw van, hij startte niet als de motor warm was en toen er rook onder het dashboard vandaan kwam had hij de knoop door gehakt. Einde 914, letterlijk want voor zover we kunnen achterhalen is hij gebruikt voor oval-racing of iets dergelijks, en dus niet meer onder ons. (Mocht u het tegendeel kunnen bewijzen, graag!)

In 1999 kwam mijn vader de oranje 914 2 liter uit 1973 tegen in Groningen. Het heeft een tijdje geduurt maar uiteindelijk wilde de eigenaar hem wel verkopen, later zou blijken waarom. Om een lang verhaal kort te maken, we hebben al de nodige roestige plekken uitgesneden en vervangen door vers staal. Ook hebben we de motor al menig maal in- en uitgebouwd, ondertussen kunnen we in minder dan twee uur de motor in- en uitbouwen. En nog steeds is deze 914 niet in top staat, er zit her en der roest, maar daar gaat het niet om, we houden hem op de weg. (Op dit moment wacht hij op twee nieuwe rubbertjes tussen de oliekoeler en het blok.)

In 2000 liep ik tegen een advertentie op de Duitse Ebay aan waarin een 914 2 liter uit 1973 werd aangeboden die al sinds 1984 in onderdelen in een schuur had gestaan. De man was flauw van zijn hobby en had al vele jaren stalling betaald en niets aan zijn project gedaan, de laatste rekeningen die erbij zitten waren uit 1991. We zijn wezen kijken en hadden besloten om hem mee te nemen. Deze auto is vrijwel roestvrij, in een goede staat, en met veel extra onderdelen. Ook wij hebben er nog niets aan gedaan, maar binnenkort verhuist hij naar onze nieuwe hobby garage die we naast het huis aan het bouwen zijn.

Voor meer foto's en informatie kun je altijd op mijn site terecht, de link staat op de clubsite vermeld.

 

914-groet
Jacco en Jaap de Haan