Skip to main content

Het meest prestigieuze project rondom de 914 was eigenlijk de Porsche 916. Met deze wagen was het de bedoeling de concurrentie aan te gaan met wagens van een hogere klasse zoals de Ferrari Dino 246 GT.

Om uit de productie kosten te komen moest de wagen duurder verkocht worden dan de duurste 911. Uiteindelijk bleek dit veel te hoog gegrepen voor dit model waardoor hij onverkoopbaar werd. Van dit Porsche model werden slechts elf wagens gebouwd, waarna het project werd stilgelegd. Deze productie vond plaats in 1972. Minstens vijf wagens bleven in het bezit van de Porsche en Piëch families.


Porsche 916 [1972]

De 916 viel meteen op door zijn lage, brede en agressieve look. Als motor werd hoofdzakelijk beroep gedaan op die van de 911 Carrera RS, voorzien van een mechanische injectie. Enkele wagens werden voorzien van de 2.4lt van de 911S. Van deze Porsche kwam ook de versnellingsbak. Achter de voorbumper stond de extra oliekoeler gemonteerd. De motorkap kreeg een vergrote grille om meer zuurstof toe te laten alsook meer afkoeling.


Porsche 916 [1972]

Zowel voor de voorwielophanging alsook voor de remmen werden onderdelen van de 911 en 911S aangesproken. Fuchs velgen (7Jx15) met spoorverbreders hielden de wagen op de baan. Om het koetswerk extra rigiditeit te bezorgen kreeg het dak een vaste stalen constructie. Het dak kreeg de kleur van het koetswerk.

De 916 werd van een bijzonder luxe interieur voorzien waar volop met leder werd gewerkt. Tevens was airco standaard inbegrepen. Vrij revolutionair voor die tijd was het verwerken van de radioantenne in de voorruit.


Porsche 916 [1972]