Skip to main content

De 914/6 werd vrijwel samen met de 914/4 uitgebracht. De 914/6 werd echter reeds in 1972 uit productie genomen nadat er 3.381 exemplaren gebouwd waren.

De wagen werd bij Porsche in Zuffenhausen van een 6 cilinder uit de 911-reeks voorzien. Deze versie realiseerde van 0 tot 100 in 8,8 sec. en kende een topsnelheid van 207 km/u. De wagen werd voorzien van remmen van het 911 type. Het gewicht bedroeg 980 kg. Uiterlijk onderscheidde de wagen zich door chrome bumpers en aluminium Fuchs velgen met vijf spaken. Aan de achterzijde was het 914/6 insigne te lezen. Een lederen interieur was als optie verkrijgbaar. Voor freaks lag het voornaamste verschil in het wezenlijke andere motorgeluid wat de wagen produceerde.

De 914/6 was voor die tijd bijzonder duur waarbij het verschil met de 911 miniem was. De wagen werd niet zo best verkocht waardoor Porsche al vrij snel besliste om met de bouw ervan te stoppen.


Porsche 914/4 en 914/6 [1970]

Trouw aan zijn uitstraling besloot Porsche de 914/6 in te zetten in rally's en races. Hiervoor werd de 914/6 GT ontwikkeld. Dit betrof een toegevoegd pakket. Rechtstreeks vanuit de fabriek werden er 12 wagens met dit pakket uitgerust. Dit R-pakket was echter ook als extra los verkrijgbaar waardoor het niet met zekerheid aan te geven is hoeveel 914/6 GT's er uiteindelijk ooit gebouwd zijn. Porsche kende drie verschillende versies van de GT: de standaard, de rally versie (160pk) en de race uitvoering (210pk).


Porsche 914/6 GT [1971]

De wagen werd voor het eerst in een rally ingezet in 1970 in de RAC gereden door Haldi. De GT was verder succesvol in Le Mans in 197O door de GT klasse te winnen en als zesde in het algemeen te eindigen. Tevens werd de Marathon de la Route gewonnen met drie wagens op de eerste plaatsen en viel er ook een klasse overwinning in de 24 uur van Daytona te noteren. Top piloten zoals Larousse, Ballot-Lena en Waldegaard reden de wagen met wisselend succes. Op sneeuw en ijs was de 914 niet eenvoudig om te besturen.

De 914/6 GT werd ook nog een filmster met name in de film "Le Mans" met Steve Mc Queen.

De GT® Kit omvatte de volgende onderdelen ('R' stond voor Rennsport):

  • 2.0lt Carrera 6 motor met dubbel ontsteking
  • verstevigd chassis (voor en achter)
  • lichtgewicht polyester bumpers
  • lichtgewicht polyester voor en achterkleppen verstevigd met stroken balsa hout; tevens werden snelsluiters gemonteerd
  • een 100lt benzine tank
  • het Targa-dak was niet mer demontabel
  • de handen werd op de rally-uitvoering tussen de stoelen geplaatst
  • Fuchs '7' en '8' velgen
  • roll-bars en racing stoelen voor de circuit versies
  • een extra oliekoeler achter de voorbumper
  • geventileerde remschijven met remlkauwen van de Porsche 908

Om gewichtsbesparing te verkrijgen werden o.a. radio en speakers gedemonteerd alsook vrijwel alle bekleding. Tevens werken de electrische koplampmotors verwijderd evenals de sierlijsten. De wagen woog ongeveer 100 kg lichter dan de standaard uitvoering.

In 1971 was het mogelijk middels het M471 Optie Pakket de 914 te verbreden met stalen spatbordverbreders en spoorverbreders.

Eerstvolgende evenementen

  • Technische sleuteldag 27 juni 2020